Het natuurlijke merk A.Vogel staat al decennialang bekend als maker van traditionele kruidengeneesmiddelen, medische hulpmiddelen en voedingssupplementen. Het grootste deel van de ingrediënten komt uit de eigen ecologische, SKAL-gecertificeerde tuinen op de Veluwe. De planten worden geoogst wanneer de hoeveelheid werkstoffen op zijn hoogst is. Na de oogst worden de verse planten binnen twee uur verwerkt in de eigen fabriek. De snelle omzetting van plant tot ingrediënt van gezondheidsproduct zorgt ervoor dat een optimale hoeveelheid werkstoffen in de A.Vogel-producten terechtkomt. A.Vogel laat veel onderzoek doen om claims te onderbouwen.
Tekst: Marie-Christine Koestal
Hoewel A.Vogel al meer dan 65 jaar door een grote groep consumenten wordt omarmd – het is niet voor niets een van de grootste Nederlandse producenten op het gebied van gezondheid – is de trend natuurlijk actueler dan ooit.
Natuurlijk is trending
“Heel veel consumenten zijn op zoek naar een natuurlijke variant van geneesmiddelen en voedingssupplementen”, zegt Patrisja Mintjes, manager trade marketing van A.Vogel. “Dat maakt dat het merk goed aansluit bij deze trend. Tegelijkertijd vraagt de consument zich natuurlijk af of onze natuurproducten werken.”
Onderzoek
“Dat laatste ondersteunen we met veel onderzoek naar de ingrediënten van de producten”, vult collega Karin Pelleboer (teammanager marketing) aan. “Dat geldt niet alleen voor de ontwikkeling van nieuwe producten, maar ook voor de verbetering van bestaande producten volgens de laatste wetenschappelijke inzichten.”
Groot aanbod in training
“Veel onderzoekuitkomsten mogen wij delen met de drogist”, zegt Patrisja. “Die informatie vertalen wij naar trainingen waarin de kennis en informatie worden gedeeld met de detailhandel. Daarnaast geven wij informatie over hoe de categorie zich ontwikkelt. A.Vogel is binnen DrogiWeb een grote speler met een ruim aanbod aan trainingen voor verschillende productsegmenten.”
Kracht van de natuur
Natuurlijke producten en merken met een goed verhaal zijn momenteel populair. Dit samen met de aandacht voor lokaal, vers en duurzaamheid vormen het DNA van A.Vogel. Karin: “Het verhaal van de herkomst van A.Vogel-producten zullen we meer gaan vertellen in onze consumentencampagnes. In het verleden focusten we in de communicatie meer op de functionele inhoud, van probleem naar oplossing. In het griepseizoen bijvoorbeeld, zetten we middelen tegen griep en verkoudheid centraal. Nu zal onze fascinatie van de kracht van natuur meer worden verteld. De drogist is vaak op de hoogte van het bestaan van onze eigen tuinen. De consument nog meestal niet. Met het geven van een grotere bekendheid aan het productieproces in onze A.Vogel-tuinen en onze werkwijze, het laten zien dat we alles lokaal in eigen hand hebben, maak je het merk A.Vogel hoogwaardig kwalitatief en onderscheidend ten opzichte van andere merken in het schap. Dat helpt de drogist om de producten te verkopen.”
Nieuw A.Vogel-bezoekerscentrum
A.Vogel is gestart met de bouw van het nieuwe bezoekerscentrum, de toegangspoort tot de A.Vogel tuinen op de Veluwe. Het vernieuwde bezoekerscentrum biedt een belevenis waarin de bezoeker wordt meegenomen in de kracht van de natuur voor zelfzorg en gezondheid. Eind van het jaar zal het pand gereed zijn en in het voorjaar van 2023 zal A.Vogel de deuren feestelijk openen voor bezoek.