Met de opening van de eerste DA selects – een mini-DA in supermarkt Coop – heeft DA in juni een nieuw pad in de drogisterijbranche betreden. Met de shop-in-shop-formule haakt DA in op de vele witte gebieden in ons land waar geen drogist is gevestigd en waar exploitatie van een volledige winkel niet rendabel is, terwijl de mensen die er wonen wel behoefte hebben aan een drogisterij. Meteen wordt de ruimte die de tabakscorner in de supermarkt uiterlijk in 2024 achterlaat, benut. Drogist’Business sprak met topman Ruud van Munster over de noviteit.
Tekst: Marie-Christine Koestal
Het is nu nog een pilot, maar de formule lijkt naadloos aan te sluiten op de hernieuwde gang van de consument naar winkels in de buurt, en zijn wens om op diezelfde plek meteen drogisterijartikelen mét goed advies te kopen. DA select is een compacte drogisterij voorin de supermarkt, waar een beknopt assortiment aan gezondheidsartikelen, DA-huismerkartikelen, geuren en cadeaus te koop is. Er is altijd een gediplomeerde drogisterijmedewerker aanwezig. Het is de bedoeling dat er regelmatig events worden georganiseerd, zoals een cholesterol of een bloeddrukcheck, in combinatie met een supermarktactie over gezond eten bijvoorbeeld. Op 7 juni openden de eerste vestigingen in Berlicum en Apeldoorn. Later die maand volgde Arnhem. De winkeloppervlakte varieert op dit moment van 35 tot 40 vierkante meter.
“De formule DA select is een gezamenlijk idee van DA en Coop”, vertelt Van Munster desgevraagd. “Wij werken wel vaker samen met de supermarktketen en al eerder was het idee er om DA-artikelen via die weg aan te bieden. Wij hebben toen aangegeven dat wij een minimaal aantal vierkante meters nodig hebben om een volwaardig aanbod neer te kunnen zetten. Met het verbod op tabaksverkoop in zicht, zijn supermarkten zich aan het oriënteren op een alternatief om de wegvallende verkoop (deels) te compenseren. Een brainstorm leidde tot DA select.”
Positieve reacties
Hoewel de shop-in-shops net zijn geopend (het is op moment van interviewen 29 juni) zijn de reacties op de vestigingen positief, zo zegt Ruud van Munster. “Gisteren was ik bij de opening in Arnhem, vorige week in Assendelft (is een DA op een groter vloeroppervlak, red). Je ziet dat de consument het heel prettig vindt om tijdens het moment van boodschappen doen meteen een drogist te bezoeken.”
Potentiële locaties
Hoeveel DA select-filialen er uiteindelijk zullen komen, vindt Van Munster op dit moment lastig te voorspellen. “Het aantal drogisterijen in Nederland is redelijk stabiel. Het bestand krimpt slechts een beetje. De groei van verkoop van drogisterijartikelen zit in onlineverkoop en in shop-in-shopformules. Mosadex Groep, waar DA deel van uitmaakt, heeft 475 Service Apotheken. Dat is een serieus potentieel als vestigingslocatie. En dan heb je het niet over één of twee openingen per jaar. Vestiging in een warenhuis of sportzaak? Ik sluit niets uit. Het belangrijkste is dat de kwaliteit van het merk en de formule is gegarandeerd. DA select zou bijvoorbeeld niet op hetzelfde winkeloppervlak van een prijsvechter met huishoudelijke artikelen passen, hoewel we er wel graag náást zitten”, lacht hij.
Voor verdere uitbreiding van de DA-formule komt de zelfstandige drogist in beeld. “Negentig procent van de winkels behoort tot grote filiaalbedrijven. De zelfstandige drogist zag zijn aandeel in de afgelopen jaren afnemen. Omdat wij alleen met franchisewinkels werken, zijn wij een goed alternatief voor die zelfstandige ondernemer in de branche. Ze behouden het zelfstandig ondernemerschap maar worden gesteund door een sterke formule. In onze branche wordt het collectief steeds belangrijker.”
De coronaperiode
Vijftien maanden na de start van de maatregelen om verspreiding van het coronavirus te beteugelen kijkt Ruud van Munster terug op de afgelopen periode. Het was er één met vele gezichten. Corona heeft in de drogisterij-branche gezorgd voor een omzetstijging van tien procent bij DA, waarbij DA sneller is gegroeid dan de markt. Enerzijds was er een run op bepaalde drogisterijartikelen, aan de andere kant stortte de verkoop van cosmetica in. “Per saldo zijn we heel blij dat de drogist als vitaal beroep werd bestempeld en dat wij open mochten blijven. Veel DA-filialen zitten in woonbuurten en door corona werd er meer gewinkeld in de lokale omgeving. Dat heeft ons goed gedaan. Laten we hopen dat die tendens zich blijft doorzetten. Daarbovenop hadden we te maken met het gegeven dat onze vele winkels in de grensstreek bezoek kregen van Nederlanders die normaal in Duitsland winkelen maar dat nu niet konden. Door dit alles groeien wij ook dit jaar harder dan de markt. Overigens geldt dat niet voor alle winkels. Filialen op de Waddeneilanden en andere locaties waar toerisme voor een belangrijk deel van de omzet zorgt, bijvoorbeeld in de binnenstad van Amsterdam, hadden het zwaar.”
De lange sluiting van kapsalons zorgde voor een opvallende omzetgroei van kappersbenodigdheden, zoals kleurmiddelen en scharen. Maar de grootste winnaars zijn voedingssupplementen en vitaminen, zo geeft Ruud van Munster aan. “De consument is bewuster geworden, wil de kans verkleinen om corona te krijgen en koopt preventieve middelen. De verkoop van die productgroep groeit sowieso.” Hoewel de coronamaatregelen en doorvoering van voorschriften om een veilige winkelomgeving te creëren een hoge druk legde op de organisatie, net als adequaat inspelen op een toenemende vraag naar bepaalde artikelen dat deed, heeft corona ook gezorgd voor nog meer saamhorigheid tussen franchisegever en -nemer. “Tijdens zo’n crisis voel je samen ook de maatschappelijke verantwoordelijkheid om zo goed mogelijk een ondersteunende rol te spelen. Dat is goed gelukt, en mooi om te zien.”