Tot ver buiten hun standplaats Haarlem en in het buitenland weten klanten de ruim anderhalve eeuw oude (natuur)drogisterij Van der Pigge te vinden. Zoek je een middeltje tegen een kwaal of heb je goed advies nodig, loop dan even langs ‘Pigge’, zoals vaste klanten de zaak noemen.
Tekst: Lisa Mooijman
Achter de toonbank staat intussen de zesde generatie van de familie die het bedrijf ooit begon. Nog steeds huizen ze in hetzelfde pand aan de Gierstraat. Van der Pigge is een van de zes drogisterijen van vóór 1900 die nog bestaat. Bedrijfsleider Sophie van Os en brandmanager Pamela van Booren vertellen over het familiebedrijf waar advies op één staat en waar 25 jaar of meer trouwe dienst geen uitzondering is.
De vergrijzingstrend die ook Van der Pigge leek te treffen, is een verjongingstrend geworden. De zaak bloeit met intussen een sterke online poot. Het ambacht van handmatig producten maken is het ambacht van klantadvies geworden: de laagdrempelige schakel tussen huisarts en apotheek.
Sophie van Os vertelt dat ze er zelfs met de coronacrisis goed uitkomen. “We doen waar we goed in zijn en we zijn creatief”, lacht ze. “Mijn moeder werkt ook nog in het bedrijf. Daaraan heb ik een fijne steun. Met mijn collega en assistent-bedrijfsleider houd ik me naast het draaien van de winkel ook nog bezig met vloggen en mooie foto’s en teksten voor sociale media. We geven nog vaker dan anders telefonisch en online advies. Ondertussen wordt de buitengevel opnieuw geschilderd, uiteraard in de originele kleuren. Afhankelijk van de maatregelen zullen we waarschijnlijk weer een speciaal afhaalloket gaan uitproberen, om de wachttijd te verkorten.”
Dat laatste is nodig, want de zaak is nog precies zoals vroeger: een kleine, smalle winkel met hoge wanden vol producten. Vier klanten tegelijk is het maximum tegenwoordig. “We hebben spatschermen en grote stickers op de vloer en intussen is iedereen het gewend,” aldus Sophie, “maar het is natuurlijk wel beperkt.”
Deskundig advies
Aandacht en deskundig advies staan sinds de zaak halverwege de negentiende eeuw openging, voorop. Ook als het druk is. Volgens Sophie word je je in deze tijd nog bewuster van het belang daarvan. “Ik merk dat we zowel telefonisch als fysiek meer uitvragen. Soms willen mensen niet naar de huisarts, terwijl ze dat op grond van hun klachten wel zouden moeten. We zijn nu meer dan ooit medepoortwachter.”
De natuurdrogist schroomt ook niet om, als het kan, met zelfzorgmiddelen een plan van aanpak te maken. “Dan spreken we bijvoorbeeld af dat de klant over twee weken terugkomt of terugbelt. We hebben drie dagen in de week telefonische spreekuren. Dan krijg je een natuurtherapeut aan de lijn die net zo uitgebreid doorvraagt als wij in de winkel, maar meer tijd heeft voor echt uitgebreid advies.”
Advies vragen kan ook per mail en klanten vinden de medewerkers ook wel via de webshop, weet Sophie. “En ons eigen merk wordt intussen overal in binnen- en buitenland bezorgd. Juist die tak groeide explosief sinds de uitbraak van corona.”
Van der Pigge verkoopt alleen producten waar ze zelf achter staan. Dat zijn voornamelijk natuurproducten. “Voedingssupplementen kwamen op in de tijd van mijn opa,” vertelt Sophie, “toen mijn vader als zaterdaghulp in de winkel stond. Op het moment dat orthomoleculaire middelen opkwamen, hebben we die kans meteen aangegrepen. De specialisatie in kruiden en natuurlijke producten zal altijd wel blijven.”
Over de koers van het bedrijf is Sophie duidelijk. “Met de winkel gaan we verder op dit pad, en de online poot blijven we versterken. Soms zou ik wel eens met alle voorouders om de tafel willen zitten over de ontwikkelingen. Maar gelukkig zit mijn moeder nog in de zaak. Samen kunnen we lekker sparren over dat soort dingen.”
Verzendafdeling
De online tak van ‘Pigge’ groeit intussen als kool. Brand- en productmanager Pamela van Booren is er bijna helemaal voor vrijgemaakt. “Ik doe eigenlijk de hele marketing”, vertelt Pamela. “We zijn een klein, plat bedrijf en doen vaak van alles bij en door elkaar. Toen we begonnen met de website ging alles handmatig. Dat is nu anders. We hebben nog wel een verzendafdeling waar je telefonisch of per e-mail kunt bestellen. Fijn is wel dat corona zorgt dat veel klanten overstappen naar online, dat scheelt veel werk. Zonder webshop hadden we het niet gered.”
Intussen had de winkel zelf het in de lockdowntijd zwaar, vanwege de krimpende aanloop vanuit de stad en de beperkte hoeveelheid klanten die de winkel in mag. “We kunnen dat verlies niet helemaal compenseren,” weet Pamela, “maar we kunnen het wel zonder overheidssteun redden. We zijn online en fysiek een hecht team met hart voor de zaak.”
Health Academy
Toekomstplannen hebben de medewerkers genoeg. “We willen natuurlijk koesteren wat we hebben”, zegt Pamela. “We zijn in Haarlem een geliefd bedrijf door onze voorgeschiedenis en de plek die we in de samenleving hebben. Veel collega’s, en ik zelf ook, zitten hier heel lang. Het is leuk om aan zoiets bijzonders te werken.”
Naast deze traditie wil de zaak de ‘Pigge Health Academy’ gaan starten. Dat is ook om het groeiende aantal jonge klanten verder te helpen. Die zitten volgens Sophie en Pamela vaak in de groep die alles zoveel mogelijk biologisch heeft, en geen onnodige medicijnen en stoffen in hun lijf meer wil. “Het verlengde van de klimaatbeweging zeg maar. Ze laten zich niet gek maken, maar willen wel goed advies. En we hebben een groeiende groep bewust levende ouders die hun kinderen weer meenemen. Die groeiende beweging heeft veel impact op ons klantenbestand. Onze klanten zijn een community. Dat gevoel kunnen we zo nog beter vormgeven.” •
De roerige geschiedenis van Van der Pigge
In 1849 begint Antonie Johannes van der Pigge zijn ‘affaire in droogerijen, chemicaliën en verfwaren’. Hij koopt het pand Gierstraat 3, waarin het bedrijf nog steeds huist. In 1853 trouwt Antonie met Henriëtte Termars. Ze krijgen vier dochters. De oudste, Anna, trouwt met de eerste bediende van de zaak, Joannes van Os. Joannes neemt de zaak over in 1885, maar het bedrijf blijft Van der Pigge heten. Als Joannes ziek wordt, runt zijn vrouw Anna de zaak. Daarna neemt oudste zoon Anton het over.
Rond 1910 begint de verkoop van kruidenmengsels. Begin jaren ’20 willen de buren, de zwagers Vroom en Dreesmann, een groot warenhuis bouwen op het Verwulft en kopen alle zaken om Van der Pigge heen op. Anton weigert en met succes. Ook tijdens de Tweede Wereldoorlog draait de zaak door onder bewind van Anton, die pas in 1976 afzwaait en de langstzittende eigenaar is. Oudste zoon Jan van Os is dan al sinds 1961 medefirmant. Menno, de oudste zoon van Jan, neemt in 1993 de zaak over, samen met zijn vrouw Astrid. Ze gaan boven de zaak wonen en in 1990 wordt hun dochter Sophie geboren.
In 1999 bestaat de zaak 150 jaar. In het winkelteam komen steeds meer vrouwen met verstand van natuurgeneeskunde. De zaak wordt Hofleverancier. 2007 is een van de zwartste van het bedrijf. Menno blijkt ongeneeslijk ziek en overlijdt vijf maanden na de diagnose aan de gevolgen van kanker. Astrid staat sinds 2015 weer aan het roer. De winkel beschikt over een stevig team. Sophie staat sinds 2017 achter de toonbank en is sinds dit jaar bedrijfsleider.
www.vanderpigge.nl