In drie jaar tijd ging Wasparfum.nl in Nederland van het washok naar een flink distributie-centrum op Urk. Van een ‘eenpitter’ werd het in recordtijd een bedrijf met zes vaste medewerkers die alle zeilen bijzetten. En het einde is nog niet in zicht: Wasparfum is een aanhoudende hype. Oprichter Diana Strampel vertelt er in Drogist’Business alles over.
Tekst: Lisa Mooijman
Het begon allemaal met een vakantie in Italië. We schrijven eind augustus 2017 als Diana en haar gezin terechtkomen in B&B Casa del Nonno in Adrara, vlak bij de stad Bergamo. Diana vertelt: “Bij het opengaan van de grote houten deuren werden we ontvangen door een heerlijke, frisse, geparfumeerde lucht. Die lekkere geur hing op onze koele kamer, en zat ook op het linnengoed en de handdoeken. Daar wilde ik meer van weten. Onze gastvrouw liet me een klein flesje zien waarop stond: Le Essenze Di Elda. Ik besloot de fabrikant een e-mail te sturen. De ‘winkel’ zat slechts enkele kilometers verderop, in de buurt van onze B&B, in een klein plaatsje met een kerk en een hypermoderne wasserette. En ook daar hing die heerlijke geur!
Ik vroeg naar het verhaal van de wasparfum, omdat we dat in Nederland niet kenden. Het bleek dat ze dit tijdens de kredietcrisis als extra service aanboden om toch klanten te trekken. Het was nu een ware hit in Italië en alleen hier werd de originele wasparfum verkocht.” Diana nam een paar flessen mee om te verkopen in haar eigen kledingwinkel. “En je raadt het al: ze waren in no time weg. Het werd dus tijd om dit serieuzer te pakken.
Wasparfum versus wasverzachter
Wasparfum is een leuk en duurzaam product dat vergelijkbaar is met wasverzachter, aldus Diana. De was wordt er niet zacht van, maar een scheutje natuurazijn doet daarbij wonderen. Intussen werkt de geur van Wasparfum veel langer door dan bij wasverzachter. Wasverzachters laten veel troep achter in de wasmachine”, stelt Diana. “Wasparfum is een mooi alternatief met een geur die veel langer blijft hangen en met een positieve uitwerking op lichaam en geest.” Volgens Diana is Wasparfum een mooie fusie tussen chemie en natuurlijke ingrediënten. De parfums zijn synthetisch samengestelde geuren, maar dan gemaakt op basis van aroma-therapie en essentiële oliën, zonder parabenen, 99,9% nikkelvrij, en 100% dierproefvrij.
Verkooppunten
Het bedrijf levert aan (franchise)drogisterijen en andere winkels. “We zoeken deels zelf de verkooppunten uit, maar veel winkeliers benaderen ons ook. Eerst gaan we samen na of er ruimte is voor het product. Zitten bijvoorbeeld veel van onze verkooppunten in die omgeving, en past de nieuwe aanvrager daar nog bij? Ook bekijken we hoe we de plaatsing van het product in de zaak kunnen aanpakken. Wanneer een winkelier besluit om onze wasparfums exclusief te gaan aanbieden, kunnen we hierin altijd meedenken. Te denken valt aan bescherming in een bepaald afzetgebied. Als winkelier kun je Wasparfum ook eerst uitproberen. We hebben leuke proefpakketten, zodat winkeliers kunnen testen of de verkoop goed loopt.”
Inmiddels heeft Wasparfum.nl een webshop voor de winkelier en eentje voor particuliere klanten. Zo profiteert de winkelier van hetzelfde gemak als een particulier. “Bij ons dus geen ingewikkelde bestelprocedures, maar klik, in je winkelmandje, afrekenen en klaar.
Toekomst
Waar het bedrijf wil staan over drie jaar? “In een groter pand”, lacht Diana. “We willen de inpakcapaciteit flink uitbreiden, maar intussen onze korte lijnen en de persoonlijke service behouden. We doen alles zelf, en dus niks met dropshipment of iets dergelijks. Dat willen we ook in de toekomst zo houden. Als er iets is, moet je me gewoon persoonlijk kunnen bellen of mailen.”