Sebastiaan de Jong: "De winkel is de beste plek om kennis op te doen"
Op 3 juni maakte Etos in een persbericht wereldkundig dat Sebastiaan de Jong per 1 juli de nieuwe CEO van de drogisterijketen is. Het nieuwsbericht werd door tal van media op het gebied van ondernemen en marketing overgenomen. Daarna werd het stil rond de benoeming. Ahold Delhaize, moederbedrijf van Etos, koos ervoor Sebastiaan eerst kennis te laten maken met de organisatie voordat hij zelf in de media zou reageren op zijn nieuwe functie. Drogist’Business kreeg eind oktober de primeur.
Tekst: Marie-Christine Koestal
Je bent nu vier maanden topman van Etos. Hoe zagen die eruit en hoe heb je kennisgemaakt met de organisatie?
“Het was een ontzettend leuke periode waarin ik vooral de focus heb gelegd op met veel collega’s kennismaken, vragen stellen en goed luisteren. Ook ben ik op bezoek geweest in onze winkels en heb ik in een aantal winkels meegedraaid. De winkel is immers de allerbeste plek om kennis op te doen. Je bent daar direct in contact met de klant, waar we het allemaal voor doen. Ook was ik uitgenodigd bij onze interne ‘collegetour’, een initiatief van een team medewerkers waarin mensen volgens dit bekende format worden geïnterviewd. Zo kon de organisatie kennis met me maken. Ik heb eerst verteld wie ik ben en wat mijn achtergrond is. Vervolgens konden ongeveer 300 collega’s mij vragen stellen. Ondanks het feit dat vanwege corona nog steeds niet heel veel mensen op kantoor werken, heb ik in een korte tijd behoorlijk veel mensen goed leren kennen, zowel live op kantoor als via Teams.”
Wat neem je mee van jouw ervaring bij Albert in Tsjechië? Volgens Wouter Kolk (CEO van Ahold Delhaize Europa & Indonesië) is dat een enorm competitieve en prijs gedreven markt, met een hoog niveau promotieaandeel en veel discounters. Een soortgelijk speelveld voor Etos.
“Tsjechië is inderdaad een ontzettend competitieve markt. Het land kende destijds de meeste supermarktmeters per inwoner van Europa en je hebt te maken met een prijsgevoelige consument. Het gevolg is dat je keihard moet werken om omzet te genereren. Zo komt het voor dat aan één parkeerplaats drie verschillende supermarkten zijn gevestigd: een Lidl, een Albert en nog een filiaal van een Tsjechische winkelketen. Consumenten bezoeken letterlijk alle drie de winkels om de goedkoopste producten te kopen. Binnen retailorganisaties zie je dat er veel energie gaat naar promoties en prijsinitiatieven. Dan moet je ervoor waken dat ook de juiste aandacht wordt besteed aan dat waarmee je je onderscheidt van je concurrent, want het gaat nooit om prijs alleen. De onderscheidende producten die je aanbiedt moeten niet alleen relevant zijn voor de klanten die je wilt bedienen, maar moeten ook goed passen bij het DNA van de organisatie, zodat het voor de klant logisch is om te winkelen bij dat bedrijf. Ik denk dat het een goede les is voor een retailer om ervaring op te doen in het buitenland. Je maakt kennis met een nieuw land en nieuwe samenleving en het dwingt je heel goed te luisteren naar wat de klant wil. Daarbij moet je ervoor zorgen dat mensen om je heen begrijpen wat je bedoelt. Dat zijn twee dingen die ik daar met name heb opgepikt.”
Kolk zei ook: ‘In zijn diverse functies werd duidelijk dat Sebastiaan een inclusieve leider is die veel aandacht besteedt aan samenwerking in teams en graag het beste in iedereen naar boven haalt’. Waarom is samenwerking in teams zo belangrijk? Hoe haal je het beste in mensen naar boven?
“Je moet je altijd bewust zijn van wat je zegt en hoe dat op mensen overkomt. Wees nieuwsgierig naar de belevingswereld van degene met wie je werkt. Als je echt geïnteresseerd bent, is dat erkenning van de ander, waardoor er waardering en vertrouwen ontstaat en je elkaar beter begrijpt. Met die basis mag je vervolgens ook kritisch met elkaar in gesprek. Dat zijn dingen die ik zelf belangrijk vind en ik merk dat mensen met wie ik werk deze manier van omgang fijn vinden.”
Wat zijn jouw ambities met Etos?
“De missie van Etos – klanten elke dag helpen zich goed te voelen – verder in de praktijk brengen. Etos heeft niet lang voor het uitbreken van de coronacrisis de omni-channel wellbeing-strategie geformuleerd: ‘Etos wil bekend zijn als de partner die je helpt om je goed te voelen’. Dat doen we daar waar de klant is, digitaal en in onze winkels. De invulling hiervan is in eerste instantie vanuit het thema ‘gezondheid’ gedaan. Naast gezondheid is welzijn ook uiterlijk, want je goed voelen gaat ook over hoe je eruitziet. Nu we weer meer de deur uit gaan, is dat thema ook weer een stuk belangrijker geworden. Zowel digitaal als in onze fysieke winkels zie ik nog veel ruimte om met onze medewerkers onze missie verder vorm te geven. Verder gaan we door met het ombouwen van winkels naar de nieuwe formule. Een winkel die qua uitstraling, service en assortiment ook volledig aansluit bij onze missie. Ook verduurzaming, terugdringen van CO2-uitstoot en online zijn grote onderwerpen voor de komende tijd. We hebben flink geïnvesteerd in de webshop en gaan daar meer mee doen.”
Hoe staat het drogisterijlandschap er anno 2021 voor?
“Het feit dat tijdens de lockdown drogisterijen als essentiële winkels werden aangemerkt, was een heel belangrijke bevestiging voor onze medewerkers en natuurlijk voor de hele branche. Het heeft zelfvertrouwen gegeven en heeft de branche geholpen zich zelfbewuster op te stellen. Het heeft de medewerkers ook trots gebracht. Duidelijk werd immers wat het belang van de rol van de drogist was. Een rol die we natuurlijk zullen vasthouden en uitbouwen! Daarnaast heeft er een enorme verschuiving naar online plaatsgevonden. De webshops hebben zich in deze tijd snel ontwikkeld en de adviesrol van onze winkels zie je nu ook steeds beter online ontstaan. De lockdown is een goede aanzet geweest om die online adviesrol verder te ontwikkelen. We hebben genoeg inspiratie voor hoe dat verder in te vullen.”
Wat zal de situatie over vijf jaar zijn?
“De drogisterijbranche zal een nog grotere rol op het gebied van gezondheidszorg gaan spelen. De rol van de drogist zoals in de laatste 1,5 jaar zal zich nog verder ontwikkelen. Ik zie echt een combinatie van advies, service en producten en dan zowel online als in de winkel. Ik kan natuurlijk alleen voor Etos spreken, maar ik weet zeker dat wij er ook over vijf jaar voor alle vragen van klanten over gezondheid en wellbeing zijn, op Etos.nl of in een van onze mooie winkels.”
Wat maakt Etos een goede drogisterij?
“Dat is ongetwijfeld de kracht van onze medewerkers. We hebben bijna 2.500 gecertificeerde drogisten in dienst die altijd weer klaar staan om onze klanten te adviseren en helpen. Ze hebben veel kennis vanuit een goede drogistopleiding. Los van al hun kennis en expertise staan ze elke dag weer klaar om op een attente en plezierige manier onze klanten te helpen. Verder hebben we mooie, overzichtelijke winkels en een goed en uitgebreid assortiment. En natuurlijk volgen we trends op de voet, om bij te blijven op het gebied van wat de klant echt wil. De schaduwkant van een heel nette winkel is dat de consument het geheel goed overziet. Vanuit het oogpunt van retailmarketing gezien is het ook goed een klant te verrassen.”
Welke Etos-producten gebruik je zelf?
“Ik sport veel en maak daarom gebruik van vitamine B, magnesium en een beetje ijzer. Als ik ver ga hardlopen, draag ik compressiekousen om mijn spieren te ondersteunen. En alhoewel nu het seizoen er even niet naar is, gebruik ik ook de Etos-zonnebrandcrème. Die smeert fijn, ruikt lekker en heeft echt een goede prijs-kwaliteitverhouding.”
Sebastiaan de Jong begon in 1998 als managementtrainee bij Ahold Delhaize. In de loop der jaren bekleedde hij diverse functies binnen het concern, waaronder chief commercial officer in Tsjechië voor het merk Albert. Hij was vanaf 2017 vicevoorzitter store operation bij Albert Heijn. In 2018 werd De Jong chief commercial officer bij Intergamma en in 2021 keerde hij terug naar Ahold Delhaize. Sinds 1 juli is hij CEO van Etos en geeft hij leiding aan de circa 5.500 medewerkers, van wie de helft gecertificeerd drogist is. De Jong is een retailman pur sang: “Het hele retailvak beschouw ik als droombaan. Wat wil de klant, wat speelt er in de samenleving? De winkel is dé plek om dat te ervaren en daarop in te spelen. Zeker in een branche met merken die voorzien in de behoefte van de klant om zich goed te voelen. Dat vind ik heel interessant.”
Nieuw: De Etos Gezondheidsanalyse De nieuwste campagne van Etos is de Etos Gezondheidsanalyse. Consumenten kunnen online door het beantwoorden van vragen meer te weten komen over hun gezondheid en krijgen gratis een advies op maat, over welke vitamines en mineralen hun gezondheid kunnen ondersteunen. www.etos.nl/advies/gezondheid/gezondheidsanalyse |