Ze draaien al een tijdje mee in het ambachtelijke zeepmakers-wereldje, maar op 2 oktober opende de fysieke winkel van Botma & van Bennekom de deuren in het hippe Arnhemse Modekwartier. Drogist’Business bracht een week van tevoren een bezoek aan het pand waar nog druk geklust werd en sprak met twee bevlogen ondernemers. “Zeep is een mooie metafoor voor de visie die wij hebben op het gehele ondernemerschap.”
Tekst: Amélie Dufour
Het begint allemaal in de zomer van 2015. Vriendinnen Rianne Botma en Simone van Bennekom maken zeep vanuit het tuinhuisje van Rianne in Amsterdam. Ze willen graag onafhankelijk zijn, hun eigen koers bepalen én een bedrijf opbouwen rondom hun persoonlijke visie. Dat wordt het maken van duurzame, natuurlijke zeep, waarvan ze precies weten wat er wel – en vooral ook níét – in zou zitten. Na een jaar kennis opdoen en experimenteren, worden in oktober 2016 de eerste definitieve zepen geproduceerd en opent de webshop: Botma en van Bennekom is geboren!
Zien, ruiken, voelen
Fast forward naar 2021. Het is eind september en Rianne en Niels (Niels staat inmiddels samen met zijn vriendin aan het roer van Botma & van Bennekom) ontvangen me in een prachtig pand aan de Arnhemse Sonsbeeksingel. De afgelopen jaren vond de productie plaats in hun zeepatelier in Duiven, waar het bedrijf flink heeft kunnen groeien. Maar het is de hoogste tijd voor weer een volgende stap, aldus het duo dat elkaar kent van de Toneelschool in Amsterdam. Een fysieke winkel willen ze, waar klanten de producten kunnen zien, ruiken en voelen. Waar ze het maakproces van dichtbij mee kunnen maken. Danya, hoofd productie, is vandaag al druk bezig de verschillende laagjes van de boszeep te mengen en te gieten in mooie patronen, zodat de winkel tijdens de opening straks vol zal liggen met stapels en stapels heerlijk geurende – én esthetische – zeep. Het glas dat het zeepatelier van de winkel zal scheiden, moet nog geleverd worden. “Hopelijk op tijd voor de opening!”, aldus Rianne.
Duurzaam & minimalistisch
“Wij werken volgens vijf kernwaarden”, vertelt Niels bij een kopje koffie in de ruimte achter de winkel. “Samenvattend kun je zeggen dat het gaat om goed voor jezelf én de wereld om je heen zorgen.” De eerste kernwaarde is niet geheel verrassend ‘kwaliteit’. “Wij gebruiken ingrediënten van hoge kwaliteit, van biologische herkomst. Onze oliën zijn koudgeperst, waardoor er geen heilzame stoffen verloren gaan door verhitting.” Rianne wijst op een zwart, glazen potje met daarop de naam ‘vetiver’. “Deze olie is gemaakt van een graswortel en is ongelooflijk kostbaar: zo’n potje kost tussen de 600 en 800 euro per liter.”
Kernwaarde nummer twee is duurzaamheid: Botma & van Bennekom gelooft in de kracht van de natuur en is ervan overtuigd dat pure, rijke ingrediënten genoeg zijn om onze huid mee te verzorgen en schoon te houden. “Alle producten zijn veganistisch en de verpakkingen worden lokaal geproduceerd. We werken hiervoor sinds 2019 samen met De Buitenplaats, een boerderij in de Arnhemse wijk Schuytgraaf die dagbesteding biedt aan mensen met een beperking. Wij kunnen niet meer zonder ze en zij eigenlijk ook niet meer zonder ons: het is prachtig om te zien hoe trots ze zijn als ze hun verpakkingen in de winkel zien liggen.”
Transparantie is de derde kernwaarde. Hiermee bedoelen Niels en Rianne dat ingewikkelde ingrediëntenlijsten worden vertaald naar eenvoudige taal, zodat klanten precies weten wat ze kopen en op hun huid en in hun haar wijze schoon en fris voelen. Én op de kleine kunstwerkjes die met natuurlijke materialen worden gemaakt door de zeepzieders. Het oog wil tenslotte ook wat.
Minimalisme, ten slotte, slaat op het feit dat niet voor elk lichaamsdeel een ander product nodig is om het goed te verzorgen en te reinigen. Niels: “Zeep, balsem en olie: daarmee ben je er eigenlijk wel. Hierin willen we mensen graag bewust maken. Maar het blijft lastig; zo hebben we de laatste tijd bijvoorbeeld veel vraag naar scheerolie. Eigenlijk bestaat dit product al in de vorm van onze huiden haarolie, of in de vorm van de conditioner die hier ook prima geschikt voor is. Maar er is dus toch behoefte aan…”
Workshops & lezingen
“We kijken er erg naar uit om mensen te ontvangen in onze winkel. Met hen in gesprek te gaan, kijken waar behoefte aan is en wat wij hierin kunnen betekenen”, vertelt Rianne. “Maar,” vult Niels streng aan, “daarin blijven we trouw aan onze vijf kernwaarden. Als we een nieuw product gaan ontwikkelen, betekent dat ook dat er een ander product verdwijnt.” Op dit moment zijn er zeven zepen te koop: de boszeep, de lavendelzeep, de kruidenzeep, de haverscrubzeep, de ghassoulzeep, de patchouli-haarzeep en de citrus-haarzeep. Daarnaast een ‘huid- en haarolie’, een ‘lip- en huidbalsem’ en een ‘luxe badmix’.
Hoe komen twee acteurs eigenlijk in deze wereld terecht? Niels: “Ik kreeg een beetje genoeg van het theaterwereldje, het is zo hard. Je moet elke keer weer opnieuw auditie doen, zelfs bij mensen die je allang kent. Ik rolde er eigenlijk organisch in, hielp Rianne met haar bedrijf als ik even geen opdrachten had. Toen ontdekte ik dat het ondernemerschap me eigenlijk heel goed lag en dat ik het ook heel leuk vond, zeker op de manier hoe wij het doen. Wij draaien het traditionele businessmodel om; in plaats van te onderzoeken waar vraag naar is en daar een product bij te zoeken, creëren wij vanuit ons hart en onze passie en kijken we hoe we dat op de markt kunnen zetten. Vanuit een intrinsieke motivatie dus. Daarnaast zegt het iets over de visie op schoonheid vanuit de huidige consumptiemaatschappij, en hoe wij denken dat dit anders kan. Zeep is dan ook een mooie metafoor voor de visie die wij hebben op het gehele ondernemerschap.”
Plannen en ambitie hebben ze genoeg; de eerste workshop staat al gepland en Rianne is al druk aan het nadenken over lezingen die in de winkel kunnen plaatsvinden. Maar eerst die winkel maar eens openen, op 2 oktober, in het bijzijn van vrienden en familie en iedereen die gelooft dat zeep de wereld een stukje mooier, dan wel schoner, kan maken.
Botma & van Bennekom is altijd op zoek naar passende retailers om hun producten te verkopen. Interesse of wilt u meer informatie? Neem een kijkje op de website of neem contact op met Niels en Rianne. info@botmaenvanbennekom.nl