Sinds eind 2020 zijn alle verpakkingen van het EHBO & Sport-assortiment van HeltiQ voorzien van een handig stappenplan. We horen steeds meer enthousiaste drogisterijen hierover en gingen daarom in gesprek met Anja Haasjes, bedrijfsleidster van DA Boezerooij in Meppel.
‘Anja, hoe kwam jij in aanraking met het nieuwe EHBO & Sport-schap van HeltiQ?’
Vorig jaar na de zomer zagen we steeds meer nieuwe verpakkingen van HeltiQ, wat door de opvallende stileringen en de rode kleurstelling goed opvalt in ons wondassortiment. We hebben toen contact gehad met Koninklijke Utermöhlen over de gehele invulling van het EHBO & Sport-schap van HeltiQ. Toen dit eenmaal netjes in onze drogisterij stond, hebben we zelfs met hen een video geschoten in onze winkel over de uitleg van het stappenplan. Het resultaat is erg mooi geworden.
‘Waarmee maakt dit schap het verschil volgens jou t.o.v. andere merken?’
Het HeltiQ EHBO & Sport-schap zorgt met het handige stappenplan voor cross-selling van producten en minder vragen van klanten. Sinds we het schap in de winkel hebben is de omzet van dit assortiment met meer dan 30% gestegen.
‘Hoezo heb je minder vragen van klanten?’
Door het stappenplan op de verpakkingen van HeltiQ zien klanten direct welk producten ze nodig hebben voor een bepaalde wond. Op de achterkant van de verpakking kan de klant dan zien in welke volgorde ze de producten moeten gebruiken. We zien vaak dat klanten even voor het schap staan en de achterkant lezen. Als we dan vragen of de klant nog hulp nodig heeft dan krijgen we nu vaak te horen dat alles al duidelijk is. Hiermee is dus én de klant tevreden én het scheelt ons tijd op de winkelvloer.
‘Kun je de omzetstijging ook verklaren?’
Doordat de klanten ‘pakketjes’ samenstellen aan de hand van het stappenplan worden er meerdere producten tegelijk verkocht, wat de omzet ten goede komt. Daarnaast komt het misschien ook doordat het geheel erg goed opvalt door de moderne verpakkingen.