Drogisterijen zijn er voor iedereen. Medicijnen die we allemaal gebruiken, zijn echter vaak ontworpen voor witte mannen van ongeveer 70 kilo. Dat kán gewoon niet, vindt Arianne van den Berg, eigenaar van Drogisterij Mevrouw Ooievaar in Hilvarenbeek. Omdat vrouwengezondheid geen ondergeschoven onderwerp mag zijn, startte zij drie jaar geleden de eerste vrouwendrogisterij van Nederland. Dat betekent niet dat het assortiment alleen op vrouwen gericht is, maar wel dat de drogisterij gespecialiseerd is in de vrouwelijke cyclus en gezondheid. Drogist’Business sprak de gepassioneerde ondernemer over haar winkel.
Tekst: Michelle van der Harst
DB: Hoe is het idee voor een vrouwendrogisterij ontstaan?
AB: “Na 13 jaar lang een coachingspraktijk te hebben gerund, ben ik per ‘toeval’ terecht gekomen bij een natuuradviesdrogisterij. Een paar jaar later begon ik mijn eigen drogisterij. 2019 was het jaar waarin ik zowel Drogisterij Mevrouw Ooievaar opende als het boek Wauw! Ik word vrouw! lanceerde, samen met Marjon van der Harst. Alles kwam toen samen. Ik had al langer het idee voor vrouwendrogisterijen. Grotendeels kwam dat voort uit mijn eigen ervaringen. Tijdens mijn zwangerschap was ik zo flabbergasted door wat hormonen met me deden. Na de mentale kant van de mens (het coachen) kreeg ik interesse in de fysieke kant. En als ik merk dat ik ergens wat mee moet doen, zet ik iets op poten. Het is wel gebleken dat ik de energie heb om dingen op gang te brengen.”
DB: Vind je je bedrijf nu, drie jaar later, goed zoals het is?
AB: “Nee, ik ben nog niet tevreden. Hoewel ik wel denk dat ik een behoorlijk goed concept heb voorbereid en neergezet. Ik heb een kleine dorpswinkel waar klanten zo’n beetje voor de deur kunnen parkeren, met een zo natuurlijk, biologisch en duurzaam mogelijk assortiment voor het hele gezin, maar gespecialiseerd in vrouwelijke gezondheid – omdat ik dat het leukste vind. Had ik dat vanaf het begin af aan op de gevel gezet, dan had ik het nooit gered. Door me op het gezin te richten, kan ik meer klanten trekken, van alle leeftijden. Dat vind ik óók interessant. Er zijn ook veel oudere mensen die zeggen heel blij te zijn met mijn winkel. Hen had ik niet buiten de deur willen houden. Ik houd gewoon van mensen, ongeacht hun geslacht of leeftijd. Maar ik vind het wel belangrijk om meer bewustzijn te creëren op het gebied van vrouwelijke gezondheid.”
DB: Je hebt ook een webshop. Hoe gaat het daarmee?
AB: “Deze is nog niet volledig gevuld. Ik heb er pas de helft of een derde van het assortiment in zitten. Zo’n webshop is eigenlijk een tweede bedrijf erbij, dus hier kom ik nog niet genoeg aan toe. Er staat wat dat betreft nog best veel op mijn wensenlijstje. De webshop vind ik wel een stuk minder leuk, omdat ik niet weet wie wat koopt. Soms neem ik bewust contact met een klant op, bijvoorbeeld als ik weet dat een maat klein uitvalt. Als ik contact heb, wordt het voor mij interessant. In de winkel komen mensen ook niet alleen bij mij om een potje te kopen, maar ook omdat ik liefde verkoop: aandacht, tijd voor iemand, de vraag ‘hoe gaat het met je?’. Dat kost best wat tijd, maar ik houd gewoon van de klanten.”
DB: Is dat de voornaamste focus van jouw drogisterij: aandacht voor de klant?
AB: “Zeker. Gewoon ouderwetse service. Ik vind het ook fijn dat mensen binnen komen en zeggen ‘wat ruikt het hier lekker’. Dat komt door de kruiden en zepen. Ondanks dat ik pas drie jaar besta, krijgen ze hier het gevoel van een ouderwetse drogisterij. De inrichting is ook niet klinisch met glazen schappen en schapkaartjes en dergelijke, ik heb gewoon houten kasten staan. Ik spendeer hier veel tijd, dus ik heb het ook zo prettig mogelijk gemaakt voor mezelf. Daar profiteren de klanten van.”
DB: Wat zijn je toekomstplannen voor Drogisterij Mevrouw Ooievaar?
AB: “Daar heb ik deze winter over nagedacht. In het meest ideale geval vind ik een partner die een aantal dagen de winkel kan draaien, zodat ik meer tijd heb om andere dingen te doen, zoals teksten, cursussen en een tweede boek schrijven. Omdat ik de winkel nu alleen draai, is hij vier dagen per week geopend. Voor de klanten zou het fijn zijn als dat in elk geval vijf dagen is. In je eentje is dat eigenlijk niet te doen, want de boekhouding komt er ook nog bij. Ik droom van een partner met wie het op persoonlijk en zakelijk vlak klikt. De drogisterij staat nu, dus ik wil daarnaast graag nieuwe projecten doen waar mijn hart sneller van gaat kloppen.
Ik zou het ontzettend gaaf vinden als we in heel Nederland vrouwendrogisterijen zouden hebben, waar vrouwen laagdrempelig met hun vragen op het gebied van vrouwelijke gezondheid terecht kunnen. Het antwoord op hoe dat gerealiseerd moet worden, heb ik nog niet. Natuurlijk zou ik me er graag voor inspannen, maar ik weet nog niet precies hoe.”
meisjes en anderen
Vijf à zes jaar geleden begon Arianne van den Berg met Marjon van der Harst aan een boek. Marjon had al plaatjes met een verhaal, maar geen tekst. Die schreef Arianne. Zij had zich immers al tien jaar verdiept in de vrouwelijke cyclus. Ze vertelt: “Uiteindelijk kwam het precies zo uit dat mijn drogisterij en het boek in dezelfde week het licht zagen. Een heel mooie combinatie, want in de winkel richt ik me op vrouwen als specialisatie, en daarin kan ik nu ook als auteur naar buiten treden. Het is fijn om als drogist een passie voor een specifiek onderwerp te hebben, waarmee je je kunt onderscheiden.” Ariannes hoop is dat veel mensen Wauw! Ik word vrouw! zullen lezen. Het boek is geschreven voor meisjes van 11, maar is interessant voor iedereen die wil weten hoe een vrouwenlichaam werkt – ongeacht leeftijd, geslacht of gender. “Net als rekenen en schrijven zou dit eigenlijk in groep 7 en 8 van de basisschool moeten worden behandeld”, aldus Arianne.