Supplementenontwikkelaar Vitakruid levert aan al meer dan 2.000 verkooppunten in ons land en is volgens Google het meest gezochte voedingssupplementenmerk in Nederland. De populariteit van het bedrijf zal nog verder worden opgeschroefd, want vanaf april is Vitakruid op televisie te zien met drie commercials. Directeur en eigenaar Bob van Inge vertelt over het familiebedrijf dat in 2000 door zijn moeder werd opgericht en over het voornemen om bekend te worden bij een nog breder publiek.
Tekst: Michelle van der Harst
Drie kernwaarden
Vitakruid is een vitamine- en supplementenmerk met als kernwaarden kennis, kwaliteit en advies. Deze komen terug in de drie punten bovenin het logo van Vitakruid, laat van Inge weten. “Het blad daaronder staat voor de natuurlijke ingrediënten die we in onze producten gebruiken. Alles wat we doen en waar we voor staan is gedreven door gezondheid en daarom is onze slogan Driven By Health.” De eigenaar gaat eerst dieper in op de eerste kernwaarde: “Bij het ontwikkelen van producten doen we veel kennis op, die we vertalen naar praktische informatie voor professionals in de gezondheidszorg. Dat uit zich niet alleen in uitgebreide productinformatie, maar ook in een naslagwerk, lezingen, bijscholingen en volledige beroepsopleidingen. We zijn in feite een kennisinstituut.”
Advies en service
De eerste kernwaarde vloeit over in de tweede en derde: kwaliteit en advies. Met de uitvoerige kennis die Vitakruid heeft, kunnen supplementen van hoogstaande kwaliteit ontwikkeld worden. Dat is echter niet alles.
Bob licht toe: “Wanneer je ons belt, kunnen we uitleggen op welke ingrediënten je moet letten en wat je nog meer kunt overwegen bij de aanschaf van een product. Daarnaast is iedereen binnen Vitakruid orthomoleculair geschoold. Advies en service staan bij ons en onze therapeuten centraal. We adviseren zelfs concurrerende producten als dat in het voordeel van de gezondheid van de klant is.”
Sterkte merkbelofte
Vitakruid vindt het belangrijk om klanten waar voor hun geld te geven. “In de productformulering zijn we zeer kritisch op waarde versus kosten. Onze belofte is: er mag nooit een rationele reden zijn om voor een ander voedingssupplement dan die van Vitakruid te kiezen. Of je nu retailer, professional of consument bent. Wij onderwijzen professionals, zodat zij zelf kunnen bepalen of wij de beste zijn. Door dit systeem zijn we al sinds oktober 2020 volgens Google het meest gezochte voedingssupplementenmerk in Nederland. Daar zijn we heel trots op”, vertelt Van Inge.
Commercials
Natuurlijk is meer naamsbekendheid altijd welkom, en dus is Vitakruid gaan samenwerken met het gerenommeerde reclamebureau DDB Unlimited, bekend van ‘Even Apeldoorn bellen’. Bob: “Vanaf april worden onze tv-commercials uitgezonden. Het zijn drie verschillende reclames, met hetzelfde construct. Op advies van media strategen zetten we in een korte periode 525 GRP’s in, zodat we in één keer veel bekendheid genereren. Door te adverteren willen we enerzijds klanten naar de winkel lokken en anderzijds naar vitakruid.nl, omdat we daar doorverwijzen naar onze verkooppunten.”
Verkooppunten
Die verkooppunten kunnen online opvallen met een goede vermelding op de website van Vitakruid. Van Inge licht toe: “Een vermelding kan zelfstandig worden aangevraagd op zakelijk.vitakruid.nl. Het verkooppunt kan zelf het niveau van orthomoleculaire en productkennis aangeven, de openingstijden toevoegen en de voorraad up-to-date houden. Hoe diverser je inkoopt – dus hoeveel verschillende producten je in de afgelopen zes maanden hebt aangeschaft via zakelijk.vitakruid.nl – hoe hoger je ranking wordt op vitakruid.nl/verkooppunten.” Die ranking wordt ook hoger wanneer meer informatie over een verkooppunt wordt toegevoegd. Zo hoopt Vitakruid de bezoekers beter te matchen aan de zakelijke klanten. “Momenteel hebben we 600.000 unieke bezoekers per maand,” vertelt Bob, “en ik verwacht dat dit aantal enorm zal stijgen naar aanleiding van de commercials. Het idee is om in korte tijd ongeveer 81 miljoen views te genereren. Dat zal zorgen voor heel veel extra traffic op de website en dus willen we dat alles er vóór 1 april goed op staat”, besluit de eigenaar.