UniPharma is niet alleen een veelzijdige groothandel, maar is ook zelf actief in de retail. Het Middelburgse familiebedrijf timmert al meer dan 40 jaar aan de weg met een totaal assortiment van drogisterij-artikelen en een onderscheidend aanbod producten voor een duurzame, bewuste en gezonde leefstijl.
Tekst: Lisa Mooijman
UniPharma voorziet vanuit haar moderne distributiecentrum meer dan 2.000 drogisterijen, apotheken, gezondheidswinkels, parfumeriezaken en supermarkten in heel Nederland en België. Ook webwinkels maken gretig gebruik van de groothandel. Het bedrijf krijgt haar voorraad van meer dan 600 leveranciers en levert ruim 43.000 producten op het gebied van gezondheid en verzorging. De onderneming biedt een compleet assortiment drogisterijartikelen, zelfzorggeneesmiddelen, gezondheidsproducten, natuurlijke cosmetica, biologische en functionele voeding. Van kleine hoeveelheden afnemen tot een hele winkelformule overnemen: alles kan.
Grote klanten zijn bijvoorbeeld de keten Drogist Bewust Beter en via de Vereniging Gezond & Wel, een snelgroeiend samenwerkingsverband van gezondheidswinkels, de winkels van G&W. Samen met Gezond & Wel beheert UniPharma de formule G&W GezondheidsDROGIST en G&W GezondheidsWinkel.
Complete winkelondersteuning
Dat bevoorraden en ondersteunen gebeurt als complete winkelondersteuning met ruimte om lokaal te ondernemen. UniPharma biedt schappenplannen, promotiemateriaal, een marktconforme prijsstelling met een compleet folderprogramma, ondersteuning op social media enzovoort. Ondernemers kunnen ook rekenen op landelijke marketing, constante ondersteuning bij de winkelinrichting en vooral onderscheidend vermogen. Dit trekt ondernemers al jaren aan, omdat ze tegelijk de slagkracht hebben van landelijke dekking en behoud van hun positie als local hero.
Sinds de uitbraak van corona is het topdrukte in het Zeeuwse bedrijf. Maar druk of niet, alles moet kloppen voordat UniPharma een nieuw product distribueert, vertelt marketingmanager Marloes Koenen. “Niet alleen de uitstraling van product en producent moet kloppen, maar ook de ingrediënten en de verpakking. We kijken ook of het niet al elders breed wordt verkocht. En natuurlijk moet het zowel voor retailers als de consumenten een goede prijs hebben. Want het is niet de bedoeling dat duurzaam duur betekent.”
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Slagkracht
Marloes prijst zich gelukkig met de slagkracht van het familiebedrijf. Als er iets speelt waarvoor snel een oplossing moet komen, zijn de lijnen kort en worden de beslissingen snel genomen. “Innovaties en veranderingen kun je daardoor snel doorvoeren, en dat geeft zowel wendbaarheid als rust. We zijn dus niet bang om iets nieuws te proberen.”
De nieuwe refill-stations, ofwel de Faith in Nature Refill Bars zijn daar volgens Marloes een voorbeeld van. Ze werden bedacht samen met een van de aangesloten BewustBeter-drogisten. De eerste is intussen geplaatst. Klanten kunnen daar met hun oude, schoongemaakte fles een hervulling van hun favoriete product halen. “Zeker 40% van de plastic verpakkingen wordt na één keer gebruik meteen weggegooid”, weet Marloes. “Daar moeten wij uiteraard iets mee. Klanten kunnen nu in de winkel één keer een fles kopen en die vervolgens steeds bijvullen. Je kunt shampoo, conditioner, handzeep, bodywash en hand & bodylotion hervullen met de geuren aloë vera, kokosnoot en lavendel-geranium. Als dat succesvol blijkt, gaan we uitbreiden naar meerdere winkels en een groter assortiment. De refill-stations dragen bij aan een circulaire economie, en het is nog goedkoper ook.”
Binnenkort neemt het bedrijf ook een nieuwe verpakkingsmachine in gebruik. Volgens Marloes is dat intussen de vierde. “Dat bespaart veel tijd en werkt heel zuinig. We staan gewoon nooit stil.”
Gezond ondernemen
UniPharma liep vanaf het begin voorop in duurzaamheid op allerlei vlakken. “Gezond ondernemen noemen we dat”, zegt Marloes: “Gezond voor het milieu, de retailer en de klant. Nu veel mensen met dit thema bezig zijn, lopen wij voorop, omdat we het gewoonweg al jaren doen. We hebben door de opkomst van aandacht voor gezond en duurzaam nu dus extra de wind in de zeilen.”
Naast de grotere omzetten in duurzame producten is preventie en aan je weerstand werken een groeicategorie. Vooral sinds de uitbraak van corona gaan de voedingssupplementen extra hard. “Over het algemeen zie je dat consumenten gewoon toe zijn aan gezonde en duurzame producten. Met de focus op gezondere en groene producten help je jezelf en de wereld. Preventie hoort daar ook bij.”
Familiebedrijf
UniPharma vierde in 2020 haar 40-jarig bestaan. De onderneming ontstond uit een fusie van de familiebedrijven Gebroeders Mulder en Wehapharm. Een historie die teruggaat tot 1877. In 1993 kwam UniPharma onder leiding van directeur Jacco van Liere. Maar daar bleef het niet bij. Meer Van Lieres gingen meewerken en het werd een echt familiebedrijf. Intussen zijn de kinderen van Jacco alweer bijna volwassen en werken ze in de vakanties mee.
Ze worden aangevuld met bijna 200 werknemers. “Terwijl we begonnen met tien”, lacht Marloes. “We konden in januari 2020 gelukkig nog net ons jubileum en onze groei vieren met een mooi feest. Toen hebben we ook een mooi boek uitgebracht voor onze klanten. Intussen zitten we in een nieuw pand waar we gelukkig weer even kunnen doorgroeien.”
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zonnepanelen
Het gezonder ondernemen verder uitbouwen, is de koers van het bedrijf voor de komende jaren. Dat uitte zich in november vorig jaar met het aansluiten van 1.086 zonnepanelen op het dak van de hoogbouw. De nieuwe hal, die nu in aanbouw is, wordt straks ook voorzien van zonnepanelen. “Zeeland heeft de meeste zonuren van ons land”, weet Marloes. “Dus deze stap was een ‘no-brainer’ wat ons betreft.”
De rest van de toekomstplannen houdt Marloes nog even voor zich. “Zeker is wel dat we aan alle kanten groeien, terwijl we onze filosofie en werkwijze in ere houden. Juist nu ‘groen en duurzaam’ aan alle kanten groter wordt, moeten wij goed zorgen voor onze core business. Continuïteit staat voorop.”