In Drogistotheek De Duffelt in Beek (bij Nijmegen) zijn veel producten en merken te koop die je bij grote ketens niet kunt krijgen, zoals Weleda en Vitals. “Toen ik hier in mei 2020 als filiaalmanager begon, heb ik tachtig procent van de voorraad eruit gedaan en onderscheidende merken neergezet zoals Weleda, Lovely en de voedingssupplementen van Vitals. Je kunt staande blijven naast grote ketens als je onderscheidend blijft”, vertelt Marije van der Zedde (44). De winkel heeft een apotheek servicepunt en is eigendom van Apotheek De Duffelt, Apotheek Beckers, Pegasus Apotheek en Apotheek Nijmegen-Oost. Van der Zedde vindt het heel belangrijk dat klanten niet alleen voor producten, maar ook voor advies terecht kunnen bij haar en haar collega’s.
Tekst en foto’s: Rosanne de Boer
Een jonge moeder met een vier weken oude baby komt binnen. “Mijn kind heeft last van darmkrampjes. Wat raden jullie aan?”, vraagt ze. Filiaalmanager Marije van der Zedde van Drogistotheek De Duffelt in Beek wijst op de probiotica en geeft haar een folder mee. “Hiermee krijgt de baby goede bacteriën binnen. En mocht de kleine luieruitslag krijgen, dan kunt u er het beste pure zink opsmeren”, voegt ze eraan toe. Van der Zedde vindt het heel belangrijk dat klanten niet alleen voor producten, maar ook voor advies terecht kunnen bij het team van De Duffelt. “We krijgen ook veel vragen, bijvoorbeeld over allergieën en moeheid. Als iemand vraagt om bijvoorbeeld vitamine B12, schuiven we dat niet zomaar over de toonbank. Vegetariërs vragen vaak naar B12 en zij zijn gebaat bij een ander soort B12. Dat leggen we dan uit.”
Kennis
Om goed advies te kunnen geven, is personeel met kennis nodig. Hoe wordt bij Drogistotheek De Duffelt kennis gedeeld? “We volgen veel trainingen en webinars, bijvoorbeeld over de voedingssupplementen van Vitals. Ik breng wat ik leer ook over aan de medewerkers en we spreken met elkaar over hoe je klanten informatie geeft, zodat zij deze kunnen gebruiken in de keuzes die ze maken. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat mensen die langdurig maagbeschermers gebruiken voldoende B12 en magnesium binnenkrijgen.” Op de buitenmuur van het winkelpand staat een banner met de tekst dat er binnen advies te winnen is over hoe zelfzorgproducten gecombineerd kunnen worden met geneesmiddelen die op recept verkregen zijn. “We horen van klanten ook dat ze het advies dat ze van ons krijgen, zoals over de stoelgang, waarderen. Ze geven aan dat ze het fijn vinden dat we met hen meedenken. We vragen ook om aan te geven als een advies niet goed bevalt en ze er niet iets aan hebben gehad. Dat is voor ons ook belangrijk om te weten. Dan kunnen we kijken wat we wél voor hen kunnen betekenen.”
Grote ketens
De Drogistotheek zit in een hoekpand in het centrum van Beek, vlak bij een supermarkt en andere winkels als een slager, bloemist en bakker. Op enkele minuten loopafstand staat een filiaal van Kruidvat. Is het moeilijk staande te blijven naast filialen van grote ketens? “Dat lukt als je onderscheidend blijft”, aldus Van der Zedde. “Toen ik hier in mei 2020 als filiaalmanager begon, heb ik tachtig procent van de voorraad eruit gedaan en onderscheidende merken neergezet zoals Weleda, Lovely en de voedingssupplementen van Vitals. Een Kruidvat-filiaal in de buurt geeft ook aanloop. Mensen zijn al in de buurt en op zoek naar verzorgingsproducten of vitamines en kijken ook bij ons. Een supermarkt of bakker als buurman helpt ook. Na het boodschappen doen, halen klanten nog wat producten bij ons.”
Prijzen
Hoe was het om in coronatijd filiaalmanager te worden? “Dat was goed te doen. Er waren wegens de maatregelen minder mensen op straat, en ook veel winkels moesten gedwongen sluiten, maar de winkels in het centrum van Beek konden bijna allemaal openblijven omdat ze onder het label ‘essentieel’ vallen. Een mondkapje dragen was wel benauwd. Gelukkig hebben we toen weinig uitval van personeel gehad door coronabesmettingen. Nu hebben we het moeilijker door de inflatie, hoge gasrekening en stijgende prijzen. Hier hebben we meer last van dan van de beperkingen en maatregelen in de coronatijd. Er zijn mensen die nu 900 in plaats van 200 euro voor gas betalen en hierdoor flink bezuinigen op hun uitgaven.
De aandacht voor gezondheid is toegenomen, maar door de stijgende prijzen merken we de afgelopen maanden dat mensen met een aankoop wachten of voor een kleiner potje kiezen. Wij als winkel hebben te maken met hogere inkoopprijzen. Daardoor zijn onze verkoopprijzen uiteraard ook gestegen.”
Cadeaus
“We hebben ook veel leuke producten die je als cadeau kunt weggeven, zoals een speciaal zeepje met een stempel, sleutelhangers en knuffels.” Er staan in de winkel bijzondere producten als Himalayazout.
Van der Zedde heeft zelf enkele maanden geleden een opleiding tot apotheekassistente afgerond. Voor ze bij Drogistotheek De Duffelt kwam, werkte ze als accountmanager en ze heeft vanuit die functie veel kennis afgedaan over bedrijfsvoering – die haar nu als filiaalmanager van pas komt. Ze wil met de opleiding tot apotheekassistente niet overstappen naar een apotheek, maar de opgedane kennis gebruiken om klanten te helpen die medicijnen gebruiken en willen weten welke zelfzorgproducten ze daarmee kunnen combineren. Drogistotheek De Duffelt heeft veel vaste klanten die medicijnen gebruiken en dit advies goed kunnen gebruiken.