Sinds de oprichting in 1880 heeft Koninklijke Utermöhlen NV een gerenommeerde reputatie opgebouwd. In de loop van de tijd is het bedrijf niet alleen gegroeid, maar heeft het ook het assortiment uitgebreid met innovatieve producten die aansluiten bij de huidige tijd. Tegenwoordig is Koninklijke Utermöhlen breder georiënteerd met innovatieve zelfzorgproducten onder het consumentenmerk HeltiQ. Daarmee weet het bedrijf een belangrijke voortrekkersrol te spelen bij het leveren van zelfzorgmiddelen via betrouwbare afzetkanalen zoals apotheken en drogisterijen.
Tekst: Harrie Linssen

De redactie ging op bezoek bij het hoofdkantoor van Koninklijke Utermöhlen in Wolvega, waar een hecht
team werkt aan de kwaliteitsproducten van HeltiQ. In het moderne en ruim opgezette gebouw spraken we met Erwin Diekman (46), sinds oktober 2021 Directeur Business Development, en Siebe van der Meer (43), Directeur Nederland en sinds 2003 verbonden aan de organisatie.
Veel bereikt
Siebe: “Hoewel we al sinds 1880 specialist zijn op het gebied van zelfzorg, hebben we met name sinds 2018, toen het bedrijf werd overgenomen door de huidige twee eigenaren, enorme stappen gemaakt. We hebben ingezet op het optimaliseren van onze technische processen, het versterken van ons sinds 2005 bestaande merk HeltiQ en vooral het uitbouwen van het assortiment. De veelzijdige zelfzorgproducten van HeltiQ staan voor professionele kwaliteit voor iedereen.”
Presentatie en gebruik
Siebe: “Het HeltiQ assortiment is onderverdeeld in vier categorieën: EHBO & Sport, Huid, Insecten en Zwanger. Iedere categorie heeft een eigen kleur, wat zorgt voor herkenning en overzicht voor zowel de consument als de verkoper. De EHBO- en sportproducten zijn rood, huidproducten voor bijvoorbeeld wratten en waterpokken zijn blauw, producten voor insectenbeten zijn groen en de zwangerschapsproducten zijn paars. Via een helder stappenplan op de productverpakking kan de consument snel en eenvoudig zien welke producten er nodig zijn voor het behandelen van een bepaald letsel. De presentatie van de producten is zo ingericht, dat de zelfzorgproducten waarmee een bepaald soort letsel wordt behandeld, netjes bij elkaar staan. Het handige stappenplan op de verpakkingen geeft per letsel aan in welke volgorde je de producten gebruikt. Daarnaast is er een QR-code aangebracht op de verpakking, waarbij de consument na doorklikken terecht komt op de website van HeltiQ. Hier is een overzichtelijk menu te vinden met uitgebreide informatie en diverse productinstructievideo’s.”
Innovatieve trends
Erwin: “HeltiQ is een logisch gevolg van de laatste ontwikkelingen op de markt. Deze volgen we voortdurend met een kritische blik, en we besteden daarbij veel tijd aan onderzoeken. Ook luisteren we goed naar onze klanten, zodat we uiteindelijk goed kunnen afwegen welke nieuwe of verbeterde producten op de markt kunnen worden gebracht. Het verbeteren en innoveren van producten is een belangrijke kernwaarde van ons bedrijf. Met onze Research & Development afdeling, onze kwaliteitsdienst en ons innovatieteam zetten we ons in om jaarlijks nieuwe innovaties te lanceren. Zo is HeltiQ ontstaan; met uitstekende producten voor de eerste hulp bij (kleine) ongevallen, sportblessures, ongemakken op of aan de huid en rond bevallingen. Een goed voorbeeld van onze innovaties zijn onze
cryo-producten. Bevriezing van wratten en steelwratjes met een unieke, gepatenteerde, directe methode. Hier hebben we inmiddels al ruim 25 jaar kennis en ervaring mee. En een ander voorbeeld is de HeltiQ ‘Teekweg’, waarmee je teken doodt zonder deze aan te raken. Deze toonaangevende innovaties vermarkten we wereldwijd.”

HeltiQ Academy
Erwin: “Om (winkel)medewerkers te ondersteunen bieden wij zowel fysieke als online trainingen en workshops aan met onze HeltiQ Academy. Bij een online training is het mogelijk om een ‘sample box’ toegestuurd te krijgen, met hierin de HeltiQ-producten die tijdens de training worden gebruikt. Zo kan er actief deelgenomen worden. Een fysieke training of workshop kan plaatsvinden op een externe locatie of in de eigen winkel. We zien vaak dat deze extra kennis van onze producten opdoen goed te combineren is met bijvoorbeeld teambuilding activiteiten.”
Nieuw & actueel
Een voorbeeld van een innovatief product is HeltiQ Pak & Plak Pleisters: pakken én plakken met één hand. Met deze Pak & Plak Pleister introduceert HeltiQ een nieuwe methode om op eenvoudige en hygiënische wijze een pleister te pakken en te plakken met één hand. Uiterst handig voor bijvoorbeeld kleine ongevallen bij huishoudelijke werkzaamheden of bij het klussen. Een ander nieuw product is de HeltiQ Huidolie. Naast hydratatie van de uitgedroogde huid is deze huidolie effectief bij de verzorging van littekens, striae, huidstriemen en pigmentvlekken. De 100 procent natuurlijke formule, die dermatologisch getest is, bevat vitamine A en D en is dankzij de vochtinbrengende en hydraterende eigenschappen tevens geschikt voor de verzorging van de verouderde en gerimpelde huid. De afgelopen maanden heeft Nederland te maken met een piek als het gaat om schurftuitbraken. Scabiës is besmettelijk en kan op verschillende manieren worden overgedragen, maar is goed te behandelen. Siebe: “Sinds de start van de schurftuitbraak zien wij een stijging in de verkoop van onze HeltiQ Zemelen-producten. HeltiQ Zemelen Gel, HeltiQ Zemelen Bad en de HeltiQ Verkoelende Gel verkoelen, verzachten en verzorgen de huid. Wat natuurlijk als zeer prettig wordt ervaren als je last hebt van schurft.”
Certificeringen
Erwin: “Alle HeltiQ (zelfzorg) producten ondergaan een strenge kwaliteitscontrole en voldoen niet alleen aan alle wettelijke eisen op gebied van veiligheid, gezondheid en milieu, maar deze medische hulpmiddelen zijn ook voorzien van de CE-markering en voldoen aan de essentiële eisen die aan medische hulpmiddelen worden gesteld, inclusief de certificeringen CE-MDD. Bovendien zijn we klaar voor de uitvoering van de MDR-wetgeving, oftewel de Europese regelgeving voor medische hulpmiddelen.”
Duurzame samenwerking
Erwin: “HeltiQ verschijnt in steeds meer apotheken en drogisterijen en dat is niet voor niets. De productuitstraling oogt fris, modern en voor de winkelmedewerker en consument is het handig navigeren door het stappenplan op de productverpakking. Daarnaast zorgt het HeltiQ- stappenplan ook voor een succesvolle cross-selling van producten, waarbij klanten door de heldere uitleg minder een beroep hoeven te doen op personeel. De verkoopactiviteiten worden ondersteund door actieve marketingcampagnes. Dit doen we door met campagnes in het komende voorjaar aandacht te besteden aan Huid en Zwanger. Gedurende de zomerperiode, in juni en juli, staan EHBO, Sport en Insecten centraal en in het najaar EHBO, Sport en Huid. Naast de nodige advertorials streven we naar synergie door samen te werken met retailbedrijven in televisiespots. Zo hebben we samen met DA een reclamecampagne gehouden en zijn we door DA uitgeroepen als ‘Leverancier van het jaar 2022’.”
Ontwikkeling & toekomst
Siebe: “We zijn een bedrijf met een lange, rijke historie. We bestaan al 143 jaar, en hebben een ijzersterke reputatie en met HeltiQ dus een uiterst sterk consumentenmerk. We denken in de lange termijn. Wat we doen, willen we goed doen. Betrouwbare en professionele zelfzorgproducten bieden aan iedereen die ons nodig heeft. In Nederland en wereldwijd. Door de oplopende zorgkosten, hogere eigen bijdragen, de vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt zal de vraag naar zelfzorgproducten in de toekomst alleen maar toenemen. Koninklijke Utermöhlen NV zal met HeltiQ in blijven spelen op consumentenbehoeftes en ontwikkelingen in deze zelfzorgmarkt. Dat er bij deze zelfzorg ook kansen liggen voor de retail is evident.” Erwin: “De toenemende wetten en regelgeving maken dat we moeten organiseren in een steeds complexere omgeving. Duurzaamheid speelt daarin een grote rol. Bij HeltiQ streven we dan ook constant naar het verder verduurzamen van onze producten, onder andere door minder plastic te gebruiken.”
HeltiQ, jouw eerste hulp!
Siebe: “Een goed product met een concurrerende prijs staat in de huidige tijd niet alleen meer centraal. De consument zoekt kwaliteit, betrouwbaarheid en een professioneel product. Dit bieden wij met HeltiQ. Onze payoff luidt niet voor niets ‘jouw eerste hulp’. Dit zijn wij zowel voor de consument als de verkoper.
Van onze klanten hebben wij teruggekregen dat ze een gemiddelde omzetstijging hebben van 30 procent in bijvoorbeeld het EHBO & Sport-schap na introductie van ons stappenplan.”
